Hoe kun je hoger scoren met zoekmachine optimalisatie?

Hoe ben ik beter vindbaar in de zoekresultaten van zoekmachines? Hoe werkt zoekmachine optimalisatie?

Zoekmachine optimalisatie of search engine optimization (SEO) is het gratis hoog scoren in Google (ranken) van je webpagina in de organische zoekresultaten. Maar hoe werkt zoekmachine optimalisatie? Deze wordt bepaald op basis van de zoekopdracht van de gebruiker gerelateerde zoekwoorden. Hoe beter deze aansluit op jouw pagina des te hoger in zoekmachines jouw ranking.

In deze blog wordt uitgebreid ingegaan op alle zoekmachine optimalisatie technieken om jouw pagina naar een next level te tillen. Op die manier kom je hoog in de zoekresultaten in zoekmachines. Dat betekent dus meer bezoeker naar jouw website. Dit leidt weer tot betere conversie optimalisatie. Met een SEO website analyse ga je beter scoren in zoekmachines.

Inhoudsopgave zoekmachine optimalisatie verberg

Inleiding zoekmachine optimalisatie

Wat is de betekenis van zoekmachine optimalisatie?

Zoekmachine optimalisatie is misschien wel het meest besproken onderwerp binnen online marketing. Waarom? Het is gratis!! Mits je alle tijd en werk (salaris) niet meerekent natuurlijk. Toch is het de manier om gratis met jouw webpagina te scoren in de zoekresultaten van zoekmachines. Op die manier krijg je meer bezoekers naar jouw website. Dit draagt weer bij aan conversie optimalisatie.

Het opzetten van een goede strategie vergt een lange adem. Even wat content publiceren en meteen bovenaan in Google komen te staan, is een grote misvatting. Je concurrentie wil namelijk ook hoog ranken op hetzelfde onderwerp, product of dienst.

Alleen met een doordachte strategie weet je je concurrenten te slim af te zijn. Deze blog geeft je handvatten om je content te verbeteren voor zoekmachines (on page SEO). Daarnaast worden een aantal technische aspecten besproken (off page SEO zoekmachine optimalisatie).

In dit artikel ga ik in op de vragen zoals:

  • Wat is zoekmachine optimalisatie?
  • Het algoritme van zoekmachines
  • Wat is zoekwoorden onderzoek voor je content?
  • Hoe werkt zoekmachine optimalisatie?
  • Wat zijn on-page SEO en off-page SEO factoren?
  • zoekmachine optimalisatie stappenplan

Wat is zoekmachine optimalisatie?

Wat is de definitie van SEO? Search engine optimization uitgelegd

SEO staat voor Search Engine Optimization of in Nederlands zoekmachine optimalisatie.

SEO is een verzameling technieken om de vindbaarheid van je (mobiele)website, webshop of app te optimaliseren en te verbeteren.

Het doel is met zoveel mogelijk pagina’s hoog in Google te komen. Het liefst op de eerste plaats.

De basis van zoekmachine optimalisatie

Wat is zoekmachine marketing?

We beginnen zoekmachine optimalisatie met de basis. SEO is een onderdeel van zoekmachine marketing (search engine marketing of SEM).

Zoekmachine marketing is het geheel aan economische activiteiten om informatie, producten en diensten via zoekmachines onder de aandacht te brengen bij je doelgroep.
Zoekmachine marketing bestaat uit twee onderdelen:

  • SEO (Search Engine Optimization). Ook bekend organische zoekresultaten (organic search). Alle activiteiten bedoeld om een webpagina of app-pagina in een zoekmachine te laten scoren op voor een webpagina relevante trefwoorden of zoekopdrachten.
  • SEA (Search Engine Advertising). Ook bekend als betaalde zoekresultaten (paid search) is het betaald adverteren opzoekopdrachten met advertenties met (optioneel) gebruik van diverse databronnen om de gewenste bieding te bepalen. Bijvoorbeeld Google ads (voorheen Adwords).

 

On page en off page SEO optimalisatie factoren

Hoe werkt zoekmachine optimalisatie?

Zoekmachine optimalisatie valt uit twee delen uiteen. Enerzijds on page SEO en anderzijds off page factoren. Ze worden hieronder besproken.

  • On-page SEO: Dit zijn een verzameling technieken op je website zelf die bijdragen aan de zoekmachinevriendelijkheid. Hieronder vallen bijvoorbeeld de titel van je pagina, je zoekwoord(en). Maar ook rijke content (plaatjes, video enz.), de inhoud van je pagina en interne links.
  • Off-page SEO: Dit zijn alle factoren buiten je eigen website om die bijdragen aan de populariteit in de ogen van Google. Hieronder vallen o.a.: Linkbuilding en sociale media.

Hoe gaat zoekmachine optimalisatie in z’n werking?

Wat is zoekmachine optimalisatie?

Google bepaald de positie van jouw pagina in de zoekresultaten aan de hand van meer dan 200 factoren. Van zoekwoorden vs zoekopdracht/zoekintentie, concurrentie tot aan de broncode. Ze vormen samen de 4 pijlers van Google: techniek, content, autoriteit en engagement. Jouw taak is om met zoekmachine optimalisatie je website te optimaliseren voor Google voor deze factoren

Het Google algoritme voor zoekmachine optimalisatie?

Wat is website optimalisatie in Google? Het geheim van zoekmachine optimalisatie?

De positie van je pagina, wordt bepaald door het zoekalgoritme. Dit is een complexe formule. Die bepaalt welke webpagina’s of app-pagina’s het beste aansluiten op de zoekvraag van de gebruiker.

Een zoekmachinerobot (spider) bezoekt je website en leest deze in(crawlen). Zo wordt je website gecategoriseerd en verwekt in de index. De spider volgt alle (hyper)links op je website en is zo in staat elke pagina te crawlen. Op deze manier kan de spider ook bij andere websites komen.

Zoekmachine optimalisatie is een continu proces. Het effect is niet meteen zichtbaar. Dus wordt dagelijks volop gesleuteld om te optimaliseren voor zoekmachines.

Google heeft meer dan 200 ranking factoren. Deze spelen allemaal mee in het rangschikken van websites. Het blijft lastig om alle factoren voor zoekmachine optimalisatie te bespreken. Dit heeft te maken met het feit dat Google het algoritme voor de rangschikking van zoekresultaten geheimhoudt en voortdurend aanpast. Hierdoor ontstaan soms flinke schommelingen in de ranking van de zoekresultaten.

Wat zijn de pijlers van zoekmachine optimalisatie?

Wat zijn de 4 fundamenten van zoekmachine optimalisatie?

Zoekmachine optimalisatie in Google draait om vier fundamenten of pijlers. Deze fundamenten zijn van toepassing op zowel desktop als de mobiele ervaring van de website.

  • Techniek: een zoekmachine moet in staat zijn om in technisch opzicht je webpagina’s of app-pagina’s te crawlen, indexeren te lezen en te begrijpen.
  • Content: de content (inhoud) van de pagina moet aansluiten bij de zoekopdracht/zoekintentie.
  • Autoriteit: Hoe populairder je website is (qua inkomende links/autoriteit), des te hoger je zoekresultaten zijn.
  • Engagement: de relevantie van je webpagina of app-pagina in de zoekresultaten ten opzichte van de intentie van de gebruiker

Wil je scoren met zoekmachine optimalisatie? Dan dien je jouw webpagina’s zo goed mogelijk te laten indexeren. Het gaat hierbij om de organische zoekresultaten, niet om de advertenties (SEA). Hoe hoger in de zoekresultaten je pagina’s staan, des te vaker zoekers erop kikken.

Google noemt deze fundamenten EAT. EAT staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. In het Nederlands Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid.

Het is van belang je webpagina’s goed aan te laten sluiten op de trefwoorden/zoekopdrachten van je doelgroep. Een hoge positie in de zoekmachine betekent dus ook vaak een hoge CTR. Dit betekent dus meer bezoekers en conversie optimalisatie.

De CTR (doorklikratio) is de verhouding tussen het aantal vertoningen van een resultaat en het aantal klikken op een resultaat.

Deze resultaten kan je terugvinden in Google Search Console. De eerste positie levert een significant hogere CTR op dan het vijfde resultaat.

Daarnaast kijkt Google niet alleen naar de techniek, structuur en inhoud van je website. Er wordt ook gekeken hoe andere websites over jouw schrijven en de manier waarop ze naar je linken.

Interne factoren van on-page SEO

Welke on-page SEO factoren zijn belangrijk?

Bij interne zoekmachine optimalisatie is het als eerste van belang je eigen website te analyseren. Als je bij Google “site: jewebsite.nl” intypt, krijg je een lijst met alle pagina’s die door de zoekmachine zijn geïndexeerd. Daar zijn de volgende zaken van belang:

  • Ranking
  • Titels
  • De samenvatting (snippet)
  • Volledigheid
  • Actualiteit
  • Dublicate content

Google Search Console geeft inzicht in je website

Welke tool houdt de statistieken van je webpagina’s?

Voor de ranking van je webpagina’s kan je gebruikmaken van Search Console. Deze tool geeft je inzicht in de zichtbaarheid van jouw webpagina’s in de index van Google. Je ziet welke pagina’s geïndexeerd zijn, welke pagina’s problemen geven (404’s) en welke verbeteringen aan je website en pagina’s mogelijk zijn.

Ook geeft Search Console ook inzage in je interne en externe linkstructuur. Daarnaast kan je met deze tool Google informeren over de verschillende pagina’s op jouw site.

Zoekwoorden (keywords) zoekmachine optimalisatie

Hoe wordt mijn specifieke webpagina gevonden met SEO? SEO zoekwoorden onderzoek

Het gebruik van juiste keywords is van belang voor zoekmachine optimalisatie. De keywords-checklist is een lijst me plekken waar je met een bepaald zoekwoord waar je op gevonden wilt worden moet staan om goed gevonden te worden. Deze lijst kan je gebruiken voor elke pagina (of blog).

Voor je keyword is de regel: Google ‘beloond’ je als het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden zover mogelijk aan het begin van je pagina staat.

Hierin ligt je uitdaging! Je dient ieder pagina te optimaliseren voor zoekmachines aan zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden. Het lastig is je te focussen op verschillende zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Probeer je bij zoekmachine optimalisatie te houden bij een zoekwoord. Anders kan het ten koste gaan van de relevantie per zoekwoord.

Doe zoekwoorden onderzoek om je doelgroep te bereiken.

Welke zoekwoorden genereren meer verkeer naar je webpagina met SEO?

We beginnen eerst met het zoekwoordenonderzoek. Voordat je content gaat schrijven is het van belang onderzoek te doen naar trefwoorden of zoekopdrachten die je wilt opnemen in je content. Op die manier zorg je ervoor dat je content zo goed mogelijk aansluit op de zoekopdracht/intentie van je doelgroep.

Voor zoekwoordenonderzoek heb je verschillende tools voorhanden. Het is aan te bevelen onderzoek te doen naar zoekwoord(en) of shorttail- en/of longtail-zoekopdracht waar je op gevonden wilt worden (zie longtail-zoekwoorden). Dit vergroot je kans om stijgen in de resultaten. Voorbeelden zoekwoorden tools zijn: Ubersuggest, Search console en zoekwoordenplanner.

Optimaliseer je content voor meerdere zoekwoorden voor SEO

Gebruik meerdere zoekwoorden voor optimalisatie voor SEO. Wat zijn SEO zoekwoorden?

Het scoren op een zoekwoord voor SEO is behoorlijk lastig. Kijk maar eens wat het resultaat is van het zoeken op jouw ene zoekwoord. Je zal zien dat de concurrentie heel erg hoog is. Wil je stijgen in zoekmachines? Dan is het aan te raden je op meerdere zoekwoorden te richten.

Als je je te veel focust op één zoekwoord zal je veel relevante zoekverkeer naar je site mislopen. De kracht van zoekmachine optimalisatie (SEO) zit in het scoren op veel verschillende zoekwoorden. Hierna gaan we dan ook iets verder kijken dan het ranken voor één zoekwoord.


Meer kansen met longtail-zoekwoorden voor zoekmachine optimalisatie

Hoe scoor je met longtail-zoekwoorden en SEO?

Tot nu toe heb ik mij voornamelijk gericht op de zogenaamde shorttail-zoekopdrachten. Shorttail-zoekopdrachten uit 1,2 of 3 zoekwoorden bestaan. Deze zijn makkelijk toepasbaar op alles tactische plaatsen binnen je pagina

Longtail- zoekopdrachten zijn zoekopdrachten van 4 woorden of meer. En daar ligt nu net de winst op vindbaarheid in zoekmachines. Met specifieke zoekopdrachten heb je meer kans voor zoekmachine optimalisatie. Kijk eens naar het volgende:

  • Shorttail-zoekopdracht: SEO
  • Longtail-zoekopdracht: bovenaan in Google met zoekmachine optimalisatie?
  • Longtail-zoekopdracht: hoger scoren in Google met zoekmachine optimalisatie?

Om meer verkeer naar je website te generen is het aan te raden om zoekopdrachten te maken met woorden erin zoals: “tips”, “handleiding”, “stappenplan”, “wat is…”, “hoe…” of “uitleg”.

De concurrentie op bijv. “scoren met zoekmachine optimalisatie?” is veel minder dan “zoekmachine optimalisatie”. Doe grondig onderzoek naar de zoekwoordencombinatie waar je op gevonden wilt worden.

Ongeveer 70% van alle zoekopdrachten bestaan uit Longtail-zoekopdrachten en 30% uit shorttail-zoekopdrachten. Aangezien veel mensen niet zo snel zoeken op bijv. “zoekmachine optimalisatie”, maar wel op “Hoe scoor ik hoger in Google zoekresultaten”, ligt daar de kracht van je zoekwoorden combinatie.


Gebruik afgeleide zoekwoorden

Wat zijn afgeleide zoekwoorden? Het gebruik van afgeleide zoekwoorden voor zoekmachine optimalisatie

Het is raadzaam om naast het exacte zoekwoord waar je op gevonden wilt worden ook verwante zoektermen te gebruiken in je tekst. Wij spreken dan van:



Brede zoektermen maakt schrijven van content makkelijker

Wat zijn brede zoektermen?

Als je bijvoorbeeld gevonden wilt worden op “hoger in Google met SEO” kan je die woorden exact zo plaatsen in je tekst en alle metadata (title tag en meta description). Maar als je in plaats daarvan “zoekmachine optimalisatie om hoger te komen in Google” in je tekst plaats, heb je het over brede zoektermen.

De woorden waar je oorspronkelijk op gevonden wilde worden staan er wel in, maar er staan andere woorden tussen. Dit is logischer dan iedere keer het exacte zoekwoord herhalen. Google is tegenwoordig slim genoeg om deze zinnen te ontleden en te begrijpen. Dit is de kans om uitgebreider te schrijven met andere zinnen. Maar inhoudelijk met dezelfde betekenis.




LSI (Latent Semantic index) zoekwoorden voor nog betere zoekmachine optimalisatie

Wat zijn LSI zoekwoorden? Waar vind je LSI zoekwoorden?

LSI (Latent Semantic index) zoekwoorden zijn verwante zoekwoorden en synoniemen die je onderaan een Google zoekresultaten vindt. Hier staan de zoekwoorden met een groot zoekvolume die je meteen in je artikel zou kunnen opnemen. Latent semantisch betekent verborgen semantiek. Semantisch Zoeken is de toekomst.

Tot zover alles wat te maken heeft met zoekwoordenonderzoek. We gaan nu verder met de webpagina zelf. Wij gaan kijken de titel van de pagina, de meta omschrijving en het verrijken van de webpagina met media.

De title tag of paginatitel. Maak een titel die uitnodigt om te lezen!

Hoe schrijf je een goede titel voor je pagina?

De title tag is misschien wel de belangrijkste plek voor zoekmachine optimalisatie. De title tag is de titel van je specifieke pagina of homepage. Het is dus belangrijk dat je titel van je pagina relevante zoekwoorden bevat en de inhoud van je pagina weergeeft. Naast het feit dat een goede titel belangrijk is voor de indexering van je pagina moet het ook voor de zoeker uitnodigend genoeg zijn om op jouw zoekresultaat te klikken. Je titel mag voor desktop uit 60 tekens bestaan, terwijl het voor mobiel 180 karakters mag zijn.

Ook is een goede structuur van de titel van belang. Met een pakkende titel vergroot je de kans te scoren met zoekmachine optimalisatie. Zet het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden zover mogelijk aan het begin van je title tag staat. Vergeet dus ook niet een uitnodigende titel voor je homepage te maken. Je wilt graag dat eventuele bezoekers weten waar jouw pagina overgaat. Daar later meer over in het onder werp ‘De meta description’.

De meta description. Samenvatting van je webpagina

Wat is de meta description?

De meta description is de omschrijving van de inhoud van je pagina. Voor iedere pagina schrijf je een samenvatting waar die pagina overgaat. Voor desktop heb je hier 320 tekens voor en voor mobiel 210 karakters. De rest is niet zichtbaar in de zoekresultaten.

De samenvatting of ‘snippet’ is de tekst die onder de titel wordt weergegeven. Gebruik deze samenvatting om een aantrekkelijke tekst te schrijven over de inhoud van die pagina. Je wilt immers dat mensen als bezoeker op jouw website terecht komt.

Schrijf een pakkende tekst voor je pagina met het zoekwoord erin. Je wilt niet dat je website alleen gevonden wordt. Je wilt dat jouw website wordt aangeklikt. Bovendien neemt Google het klikgedrag van bezoekers naar jouw website mee in de positiebepaling. Dus gevonden worden is één, maar ook het daadwekelijk klikken op jouw site is van belang voor zoekmachine optimalisatie.

De keyword tag is verleden tijd

Wat is een keyword tag?

De tijd dat de meta keyword tag van belang was is voorbij. Je kon door middel van steekwoorden je pagina een boost geven. Aangezien hier misbruik van werd gemaakt, is Google gestopt met de keyword tag. Er wordt nu onder andere gekeken naar dingen als Longtail-keywords, rijke content, relevantie en structuur. Deze onderwerpen worden ook in dit artikel besproken.

De URL van je pagina verbeteren

Het gebruik van zoekwoorden in de URL?

Wellicht heb je al een site gemaakt. Maar als je die (nog) niet hebt, zorg dan voor zoekmachinevriendelijke URL (Uniform Resource Locator). De URL is een unieke locatie van een webpagina of een document op het web. Zie het als het adres waar jouw webpagina woont. Ook hier plaats je je zoekwoorden.

Breadcrumbs in je navigatie goed voor SEO

Broodkruimelspoor navigatie of breadcrumbs geven richting aan bezoeker en Google

Wat zijn breadcrumbs?

Breadcrumbs (of broodkruimelspoor) is een soort navigatie binnen een website. Het broodkruimelspoor geeft aan waar de bezoeker zich bevindt binnen de website. Met breadcrumbs kan de bezoeker makkelijk (terug) navigeren naar bovengelegen pagina’s/categorieën. Het zijn interne links. Dus een mooie voor zoekmachine optimalisatie.

Waarom zijn breadcrumbs belangrijk voor SEO?

Breadcrumbs worden gezien als interne links. Deze links hebben dus een SEO-functie. Daarnaast bevat de breadcrumb zelf ook het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden.

Het gebruik van breadcrumbs?

Gebruik je WordPress. Dan zijn er diverse plugins om breadcrumbs aan jouw site toe te voegen. Goede voorbeelden zijn Yoast of Rank Math


Heading tags. Een pakkende H1(kop 1) schrijven

Het schrijven van een goede koptekst

Wij zijn toegekomen aan de werkelijke inhoud van je pagina. De inhoud (content) van je pagina begint met een titel van het onderwerp. Zorg ervoor dat dit een zogenaamde heading 1 tag is (ook wel een kop1 of <H1>).

Verwar niet de titel van je pagina met die van de titel tag. Vaak zijn deze vaak gelijk zijn qua tekst. De title tag is de titel van je hele pagina waar je op gevonden wilt worden in Google. De <H1> is de titel van de pagina van de content.

Deze wordt op de pagina zelf getoond. Echter de <H1> kop is wel belangrijk voor zoekmachine optimalisatie. Je wilt op dat onderwerp gevonden worden op Google. Zorg dus dat je zoekwoord waarop je gevonden wilt worden vooraan in de titel van je pagina <H1>.

Normaal gesproken komt de <H1> kop maar een keer voor per pagina en/of URL. Deze regel wordt ook gehanteerd door Google. Voor de tussenkoppen gebruik je dus geen <H1>, maar <H2>, <H3> of <H4>. Vergelijk het met een boek die hoofdstukken heeft <H1>.  Paragrafen binnen dat hoofdstuk hebben <H2>, <H3> of <H4>.

Optimaliseer de eerste alinea

Wat is het belang van de eerste alinea?

Het is van belang om je zoekwoorden te verwerken in de eerste alinea van je content. De eerste alinea staat uiteraard aan het begin. Dus het meest in het meest in het oog springend. Ook voor zoekmachines. De eerste alinea is vaak een inleiding waar het artikel over gaat. Dus een mooie gelegenheid om je zoekwoord in te verwerken.

Ook hier geldt weer de vuistregel; hoe verder naar voren hoe beter. Gebruik het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden in de eerste alinea van je artikel. Als het kan en logisch is als eerste woord van die alinea.

Je kunt het zoekwoord een aantal keer laten terugkeren in de eerste alinea van je artikel. Gebruik ook synoniemen van je zoekwoord. Let wel op dat je het niet overdrijft. Dan wordt het gezien als keywordspam en kan je worden bestraft door Google.

Woorden vetdrukken in je content

Waarom woorden vetdrukken in je webteksten?

Je kunt een zoekwoord extra kracht meegeven door het “vet te drukken”. Het vetdrukken van een zoekwoord gaat maar één keer. Meerdere keren heeft geen zin en ook geen extra waarde.

Tussenkoppen (heading tags of H2 en H3) verbeteren voor zoekmachine optimalisatie

Na je eerste paragraaf <H1>, kun je je tekst indelen in tussenkoppen.  Deze kun je zien als paragrafen in een hoofdstuk.  Tussenkopen geven structuur aan je artikel. En het maakt de tekst beter leesbaar voor de bezoeker.

Tussenkoppen zijn een uitgelezen kans voor zoekmachine optimalisatie in Google. Dus verwerk je zoekwoord in mate in de tekst.

Voor tussenkoppen gebruik je <H2>, <H3> en <H4>.  Gebruik de tussenkoppen wel een logische manier. Dit zorgt voor structuur in je tekst. Maak alinea’s niet te lang. Google waardeert een verzorgde pagina uiterlijk.


De juiste zoekwoord dichtheid (keyword density)

Wat is de zoekwoord dichtheid? Wat is een goede keyword density?

Zoekwoord dichtheid is het percentage dat het zoekwoord in je artikel voorkomt. Dit is dus zeker iets om rekening mee te houden als je website wilt optimaliseren. SEO-specialisten adviseren een percentage tussen de 2% en 4%. Zorg ervoor dat het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden een aantal keer terugkomt in je tekst van je artikel.

Maar ga ook niet je hele tekst volproppen met je zoekwoord. Hier heeft Google een hekel aan en bestraft je daar ook voor. Google geeft meer voorkeur aan een natuurlijk ogende tekst. Ze letten op veel meer factoren dan alleen maar de hoeveel exacte zoekwoorden.

Maar je zoekwoord moet wel degelijk een aantal malen in je tekst voorkomen. Stel dat je helemaal geen zoekwoord in je tekst opgeeft, zal je zeker lager scoren in Google. Je bent dan niet relevant aan de zoekopdracht. Dus verwerk je zoekwoord in je artikel, maar het mag niet ten koste gaan van de inhoud van je artikel. Gebruik dus ook LSI en synoniemen.

Voice search is het nieuwe zoeken

Wat is voice search? Hoe kan mijn website optimaliseren met voice search?

De opkomst van voice search heeft effect posities in Google. Zoeken met spraakopdrachten heeft een hele ander karakter dan getypte zoekopdrachten. De spraakgestuurde opdrachten zijn langer en bevatten minder specifieke zoekwoorden.

Met meer spraakgestuurde zoekopdrachten, zal er een geheel nieuw type longtail ontstaan. Dit betekent dat dat je je meer moet richten op conversational keywords. Conversational keywords omvatten veelal vragen. Wil je ook gevonden worden via voice search? Dan zal je de zoektermen hierop moeten aanpassen.

Vermoedelijk zullen korte commando’s toenemen, waar websites die de content hierop richten al van kunnen profiteren. Voor een site betekent dit dat de organische vindbaarheid grotendeels wordt bepaald door de semantiek op de website.

Dit houdt in dat je als website content aanbiedt over een specifiek onderwerp en daarmee de vraag van de gebruiker beantwoordt. Op die manier sluit je ook beter aan bij de vraaggestuurde zoekopdrachten, die voice search gaat opleveren.

Google houdt van rijke content. En je bezoeker ook!

Waarom moet ik rijke content aan mijn webpagina toevoegen?

Een website met alleen maar tekst is vrij saai. Je bezoeker zal snel afhaken als je geen multimedia hebt. Rijke content is een afwisseling van tekst, afbeeldingen, video enz. Maar rijke content is ook belangrijk voor SEO zoekmachine optimalisatie in Google.

De ene bezoeker houdt van lezen, de andere van plaatjes of video. Om bezoekers vast te houden, is een site met rijke content van belang

Rijke content draagt bij aan zoekmachine optimalisatie. Waarom? Nou je kan namelijk je zoekwoord erin verwerken.

  •  Ten eerste de bestandsnaam. Verwerk je zoekwoord in de naam van je bestand. Ook dit wordt meegenomen als Google je webpagina crawlt.
  •  Ten tweede de “alt tekst”. De alt tekst is een attribuut dat is toegevoegd aan een afbeelding tag in HTML. Hierin kan je ook je zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden opnemen.
  •  Ten derde de omschrijving van je afbeelding of video. Mooie kan om ook je zoekwoorden in te zetten.

Drie mogelijkheden dus om je zoekwoord in te verwerken. Gouden voor SEO optimalisatie die je niet laat liggen. Dus richt je website altijd zo waardevol mogelijk is voor je bezoekers, dan beloont Google je vanzelf.

Maar rijke content zoals plaatjes, video’s, presentaties enz. dienen geoptimaliseerd te worden. Als je wilt dat je plaatjes goed geïndexeerd, dien je de volgende richtlijnen aan te houden:

  • Gebruik alleen formaten die door Google ondersteund worden (GIF, JPEG, PNG, BMP, WebP en SVG)
  • Zorg voor duidelijke en herkenbare bestandsnamen.
  • Gebruikt de ” alt-tag”. Zorg dat hier ook het relevante zoekwoord in staat. Zoekmachines gebruiken deze informatie als additionele informatie en is ook van belang voor SEO.
  •  Zorg voor een Image sitemap. Gebruik je WordPress dan kan je met de plugin van Yoast een sitemap aanmaken.

Het is belangrijk dat je plaatjes qua bestandsformaat zo klein mogelijk houdt. Te grote bestandsformaten vertragen je website en Google zal je daar ook voor straffen.

De structuur (indeling) van je website

Wat is een goede SEO-structuur?

Tot nu toe heb ik het gehad over de content van je webpagina’s. Dus wat je met jouw website inhoudelijk kunt doen om te scoren in Google.

 Om hoger in Google te komen is het ook van belang dat je website een goede structuur heeft. Zo rendeert content optimaal. Een goede structuur is niet alleen van belang voor je bezoekers (gebruiksvriendelijkheid), maar ook voor zoekmachines(zoekmachinevriendelijkheid).

Maar hoe zorg je voor de juiste structuur? Deel je website in duidelijke categorieën en eventueel subcategorieën met daaronder je artikelen, blogs of producten. Maar ga niet te veel “de diepte” in met je categorieën. Anders maakt het je website erg onoverzichtelijk voor zowel je bezoekers als een zoekmachine. Google kan dan namelijk je website en pagina’s niet goed indexeren waarover later meer.



Het SEO-spinnenweb. Interne link structuur voor je website

Hoe geeft ik structuur aan mijn website?

De structuur van jouw website is opgebouwd als een soort piramide Je website bestaat uit je hoofdpagina (homepage) met daaronder allemaal losse pagina’s. Deze pagina’s heb je allemaal individueel geoptimaliseerd (title tag, meta description, zoekwoord(en) enz.). Maar je wilt dat je hele website geoptimaliseerd is voor SEO.

Daarom is het van belang dat alle losse pagina’s als een collectief met elkaar verbonden is. Je geeft structuur aan je website door losse pagina’s onder te brengen in categorieën. Het collectief is altijd sterker dan het individu. Zie een website als een boek met een inhoudsopgave, de hoofdstukken en de index. Deze is bij elkaar gebonden en heeft een kaft.

Het is daarom ook aan te raden niet te diep te gaan om overzicht in je website te behouden. De wijze waarop de piramide is opgebouwd kun je zelf bepalen. Dit kan met een XML-sitemap. Maar het kan ook door interne links zo te structureren dat er veel en waardevolle links naar pagina’s gaan die belangrijk zijn om op gevonden te worden.

Dus alle afzonderlijke pagina’s en hoofdpagina moeten een bepaalde samenhang hebben. Zie je losse webpagina’s als een soort spinnenweb die je met elkaar moet verbinden. Om de samenhang tussen je pagina’s aan te geven heb je de volgende mogelijkheden:

Interne links vanaf de homepage hebben meer waarde dan links vanaf een landingspagina. Het aantal stappen vanaf de homepage en het aantal links naar de pagina bepalen samen de mate waarin waarde aan een pagina wordt toegekend. Aangezien interne links vanaf de homepage een hogere waarde heeft, is het wellicht een aanbeveling om een uitgebreide footer op je homepage te integreren.

Maar doe het wel met beleid, want teveel links heeft een negatief effect. Neem een aantal relevante links op in je footer naar pagina’s die geoptimaliseerd zijn voor bepaalde zoekwoorden, maar beperk het tot een minimum.

Interne links verhogen de samenhang tussen pagina’s binnen je website

Wat is het belang van interne links in mijn website voor SEO?

Je kan een interne linkstructuur zien als een soort spinnenweb voor zoekmachines. Spiders (crawlers) kunnen hierdoor de hiërarchie van je website beoordelen. Daarnaast is het belangrijk om op de juiste plekken interne links te plaatsen met goede opvallende teksten

Interne links zijn een vorm van on page SEO zoekmachine optimalisatie. Heb je twee pagina’s met “gerelateerde content”? Deze kun je door middel van een zogenaamde “hyperlink” aan elkaar linken op een bepaald trefwoord of onderwerp. Hiermee geef je dus de samenhang tussen pagina’s aan.

Hierdoor weet de bezoeker dat er meer gerelateerde content is. Maar ook Google begrijpt beter dat de ene pagina bij de andere pagina hoort.

Gebruik relevante woorden voor de pagina waarnaar gelinkt wordt. Door het gebruik van relevante woorden geef je SEO-structuur. Zet bijvoorbeeld geen linkje op de tekst ‘Klik hier”. De tekst komt niet overeen met je inhoud van de pagina waarnaar je linkt. Heb je sociale media profielen? Zorg ook dan voor links tussen de verschillende sociale media (zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram en Google+) en je website. Door deze linkstructuur draagt ook bij om hoger in Google te komen.

Hoe meer relevante interne links in de website, des te meer Google de relatie tussen de pagina’s binnen jouw website begrijpt. Op dat moment treedt de kracht van het collectief in. Het zijn niet langer losse pagina’s. Dus zal Google het collectief gaan waarderen op waarde.

Voeg gerelateerde content toe aan je pagina

Wat is het belang van gerelateerde content voor SEO?

Je kunt onderaan de pagina een overzichtje maken van alle gerelateerde artikelen. Daarmee geef je aan wat je website nog meer te bieden heeft.

Maar gerelateerde artikelen zijn weer interne links. Dit wordt smart content genoemd. Dit is dus weer een mooi punt voor zoekmachine optimalisatie in Google.

Google kijkt steeds meer naar de samenhang en context binnen je website. Als je zelf helpt die samenhang aan te geven, zal je daarvoor worden beloond door Google. Meer over semantiek en context lees je in Techniek en Leesbaarheid

Voeg een inhoudsopgave toe aan je webpagina

Een inhoudsopgave toevoegen aan je content is goed voor SEO

Je hebt een lang artikel of blog geschreven met een kop <H1> en veel tussenkoppen <H2>, <H3> enz. Dan kun je ook links binnen je pagina maken. Dit doe je met een inhoudsopgave. Deze voorziet van zogenaamd anchorlinks. Daarmee spring je naar een tussenkop.

Dit is ook een vorm van interne links. Hiermee geef je structuur voor de bezoeker en ook aan Google. Google kan ook segmenten van je tekst indexeren, omdat er een direct link is naar de sub-kop.

Optimaliseer je content die niet scoort opnieuw

Waarom moet ik mijn content optimaliseren voor SEO?

De laatste website optimalisatie tips voor content waarmee je beter gevonden wilt worden in zoekmachines. Heb je artikelen of blogs waarmee je minder met je zoekwoord(en) scoort in Google? Dan kan je in alle nieuwe content die je plaatst een link naar dat desbetreffende artikel opnemen.

Of je zet die artikelen in een sidebar waarvoor je een boost wilt krijgen. Zo creëer je dus interne links.


Backlinks of link building geeft een boost aan je website

Wat zijn backlinks? Wat betekenen backlinks voor mijn website en SEO?

Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van SEO optimalisatie. Linkbuilding is het verkrijgen van kwalitatieve externe links naar jouw website. De links moeten aansluiten bij het onderwerp van jouw website. Een link van een recepten website naar een marketing website wordt niet gezien als een kwalitatieve link.

Zoekmachines kijken naar het aantal kwalitatieve links naar de website en specifieke pagina’s op de website. Websites waarnaar veel wordt verwezen zijn belangrijker dan websites waarnaar weinig wordt gelinkt.

Backlinks zijn externe links van relevante websites naar jouw site. Google ziet een backlink als een ‘stem’ op jouw website. Er is wel onderscheid tussen backlinks. Hoe belangrijker of toepasselijker de link, des te zwaarder deze zal meetellen voor de uiteindelijke score. Een link van een site uit jouw vakgebied wordt als relevanter gezien dan een ‘homepage’ van een vriend of vriendin.

Met backlinks krijgt jouw website meer autoriteit. Andere websites vinden jouw artikel belangrijk genoeg om een link op hun pagina op te nemen. Je informatie is dus waardevol volgens hun. En Google beloont je voor deze autoriteit.

Zorg voor relevante links. Je kan links ook kopen. Maar let wel op dat je met juiste partijen in zee gaat. Google heeft snel in de gaten of externe links geen gekochte zijn voor je positieverbetering. Het is beter gratis links te genereren door free publicity, waarbij in het verspreide bericht relevante links zijn opgenomen.

Sociale media geeft autoriteit aan je website

Hoe geeft sociale media waarde aan mijn website en SEO?

Sinds een aantal jaren krijgt sociale media meer invloed op de zoekresultaten in Google. Stel dat iemand je website via sociale media aanbeveelt. Dan is dat een extra populariteitsindicator voor Google. Logisch gevolg dus dat sociale media een steeds belangrijkere positie inneemt binnen zoekmachines. Websites en pagina’s met veel sociale media shares krijgen veel vertrouwen. Daardoor stijgt de waarde door de content.

Eerst waren alleen backlinks de enige meetbare aanbevelingen. Tegenwoordig is Google beter in staat de populariteit en relevantie van een website op waarde te schatten. Denk hierbij aan het meten van reviews, reacties, social media shares enz. Vermeldingen op social media worden door bezoekers geplaatst en niet door de eigenaar van de website. Hierdoor hecht Google meer waarde aan. Bovendien draait social media om actualiteit. Daardoor kan Google beter beoordelen welke onderwerpen en websites relevant en populair zijn.

Links vanaf social media zijn geen backlinks. Ze vormen wel een populariteitsindicator voor je website. Ze kunnen je website wel een boost geven als op social media veel over jouw onderwerpen van jouw website wordt gesproken en gedeeld.

Blogs op je website kunnen zorgen voor relevante en actuele reacties, like en shares. Zorg voor zoveel mogelijk blogs over relevante. Reacties zorgen voor longtail-zoekopdrachten. Hiermee vergroot je je vindbaarheid in zoekmachines.

Schrijf ook eens een uitgebreide blog. Met een grote blog met veel creëer veel content waarop je op waarde geschat kan worden. Veel reacties en likes op zo’n blog zorgen ervoor dat Google ook meer waarde aan die blog toekent. Maak een blog met titels als “XX-tips om…”, “stappenplan”, “xx handige weetjes…” en “Hoe…”. Deze slaan aan bij zowel bezoeker als Google.

Zorg voor interactie met je website bezoekers

Waarom is sociale media goed voor meer autoriteit?

Door de komst van sociale media is internet steeds persoonlijker aan het worden. Je ziet dat niet alleen websites en bedrijven in de resultaten van zoekmachines verschijnen. Daarom wil Google de zoekresultaten meer persoonlijker maken.

Bezoekersgedrag en recensies in de vorm van sociale media en interactie (reacties) geven Google waardevolle informatie. Google kan hieraan zien welke websites populair zijn en welke niet. Deze factoren dragen bij aan de relevantie en populariteit van jouw website.

Een website is niet langer meer het alleen aanbieden van informatie (eenzijdig). Het is communiceren met je doelgroep (interactie of tweezijdig). Google ziet veel reacties op een blog of artikel als belangrijk. Het geeft aan dat het artikel of blog ‘leeft’ en dus actueel en relevant is.

Elke reactie ‘creëert’ namelijk weer content aan je website. Dit wordt User Generated Content genoemd. Ook zijn reacties perfect voor longtail-zoekopdrachten. Bezoekers stellen namelijk vragen in hun eigen zoekwoorden. Dit is dus de ideale manier om je vindbaarheid van jouw website te vergroten.

Sociale netwerken kunnen op drie manieren worden ingezet:

  • Links plaatsen vanaf de eigen sociale media profielen.
  • Bezoekers aanmoedigen om links te delen op sociale netwerken.
  • Content schrijven die mensen willen delen

Sociale media profielen

Hoe optimaliseer ik mijn sociale media profielen voor Google?

Naast je website is het ook aan te bevelen je sociale media profielen SEO proof te maken. Ondanks dat elk sociaal netwerk een unieke opbouw heeft van de pagina’s, zijn er zeker mogelijkheden die je vindbaarheid helpen vergroten. Met de volgende website optimalisatie tips kun je je sociale profiel beter vindbaar maken voor zoekmachines:

  • Kies een relevante naam voor je account
  •  Zorg voor een aantrekkelijke URL
  •  Verwekt zoekwoorden op in de beschrijving van je profiel.
  •  Gebruik ook relevante zoekwoorden in updates (artikelen enz.)
  •  Neem interne links op in update
  •  Voorzie alle (tekstuele) blokken van content.
  •  Gebruik niet alleen maar Visuals

Contentstrategie. Zorg voor een relevante en actuele website

Tot nu toe heb ik twee belangrijke factoren van zoekmachine optimalisatie voor Google besproken. Namelijk de relevantie (on page SEO) en de populariteit (off page SEO). Ook de factor actualiteit is van belang. Een actuele website draagt bij aan zowel de relevantie als aan populariteit.

Vanaf nu komt daar nog een derde factor bij. Namelijk de leesbaarheid van je website. Een goede contentstrategie is onmiskenbaar voor een actuele en relevante website.

Je website dient te zijn voorzien van kwalitatieve, relevante en actuele content. Je content moet goed aansluiten bij waar je website over gaat. Anders haken je bezoekers af (hoge bounce rate) en zullen ze ook niet terugkeren.

Een laag aantal bezoekers wordt door Google ook gezien. Dus zak je af op de zoekresultaten van zoekmachines. Regelmatig nieuwe content is ook van belang. Anders verlies je waarde in Google, omdat deze niet als actueel en relevant wordt gezien. Zorg dus dat je website ‘up to date’ blijft.



Kwaliteitsstrategie. Bouw een goede reputatie op met je websitebezoekers

Ik heb het hiervoor al over gehad. Bij contentstrategie legt de focus op kwaliteit. Naast alle eerdergenoemde aspecten kijkt Google ook naar de reputatie van de website. Deze bouw je op zodra je jouw website voor de eerste keer laat indexeren door Google.

Hoe hoger je reputatie, hoe vaker Google je website zal crawlen. Hierdoor zal Google meer waarde hechten aan je (nieuwe) content. Google kijkt hierbij ook bijv. hoelang iemand op jouw website blijft. Maar ook hoeveel pagina’s een bezoeker bekijkt en welke items worden aangeklikt. Goede, relevante, actuele en rijke content is van belang voor kwaliteitsstrategie.

De kwaliteitsstrategie van websites kent een aantal technische aspecten. Ik zal deze aspecten een voor een bespreken.

Los 404-pagina’s op

404-pagina’s zijn doorlopende links. Bezoekers komen op een pagina met deze melding en voor de rest een lege pagina. Google zal je hiervoor niet zo gauw bestraffen. Maar voor je bezoeker is het geen visitekaartje als hij/zij op zo’n 404-pagina terecht komt.

Met Google webmastertools kun je alle fouten die Google tegenkomt opsporen. Repareer deze 404-pagina fouten door een 301-redirect. Hier mee link je doodlopende naar een pagina die wel relevant is aan de URL.

Vermijd dublicate content

Waarom mag ik geen dublicate content gebruiken?

Google heeft een hekel aan dublicate content. Dublicate content is content (tekst) die meerdere malen op internet of op je website voorkomen. Kopieer dus geen teksten van andere websites. Creëer alleen maar eigen content.

Google wil geen dubbele informatie aanbieden aan bezoekers. Als die informatie al bestaat heeft een kopie van die content dus geen enkele meerwaarde voor Google. Dublicate wordt bestraft door Google. Uniek en originele content wordt wel beloond door Google.

Optimaliseer bestaande content

Hoe kan ik bestaande content voor SEO?

Een uitgebreide website met zoveel mogelijk pagina’s is mooi. Waarschijnlijk zal je daarvoor beloond worden door je bezoeker en Google. Maar dat is niet altijd het geval.

Wordt je pagina van je website niet goed gevonden? Dan kan het zijn dat je content niet voldoet. Ook kan er iets mis zijn met je zoekwoord waarop je gevonden wilt worden. Er kunnen ook andere factoren zijn waarom niet goed rankt. Onderzoek waarom dit is en zorg dat je je pagina’s update.

Onderhoud ook je bestaande pagina’s door ze eens in de zoveel tijd onder de loep te nemen. Verbeteringen aan je bestaande content kan een boost geven aan je website. Zijn ze nog relevant genoeg? Kan een pagina een rijkere content gebruiken? Wellicht dat zo’n ‘update’ aan je bestaande inhoud je website doet stijgen in de zoekresultaten.

Techniek en leesbaarheid van de website

Hoe verbeter ik mijn website?

Google ziet alleen de broncode van de website en niet hoe een bezoeker de pagina visueel ziet. Daarom dien je ‘onder de motorkap’ ook te zorgen voor technische optimalisatie. Je kan een site hebben met alle factoren die ik besproken. Maar als de techniek achter de website niet op orde is, is je website nog niet vindbaar in zoekmachines.

Maak gebruik van sitemaps

Wat zijn sitemaps?

Je kan Google een handje ‘helpen’ door een sitemap te generen van je content. Deze kan je doorgeven aan Google via Google Search Console. Hierdoor is je website beter vindbaar.

Een sitemap is een index van jouw website met hierin alle URL’s van je site. Sitemaps worden automatisch gegenereerd door je CMS.

Je pagina crawlen in Google Search Console

Hoe kan ik een webpagina laten indexeren?

Google speurt (crawlt) continue het gehele web af. Dit zijn miljarden pagina’s. Zo kan het lang duren voordat jouw nieuwe pagina ook geïndexeerd is. Dit betekent dus niet vindbaar in zoekmachines. Dat wil je niet, want dat heeft een negatief effect op je positie in Google. Maar je kunt hier zelf iets aan doen.

Je kunt nieuwe pagina’s via Google Search Console handmatig laten ‘crawlen. Hiermee help je Google sneller je nieuwe URL te laten indexeren. Zo is jouw nieuwe content sneller vindbaar in Google.

Zorg voor een schone broncode en scoor hoger in Google

Ook een ‘schone’ broncode vindt Google belangrijk. De (HTML, PHP enz.) broncode dient leesbaar te zijn voor zoekmachines zoals Google. Een nette code maakt het makkelijker de pagina’s te indexeren en te begrijpen.

Een vertroebelde code kan leiden tot conflicten. Door alle broncode heen kan waardevolle informatie weg dreigen te vallen. Zet bijv. alle opmaakcodes in een CSS-bestand en niet in de broncode. Dit zijn de richtlijnen van HTML 5 van World Wide Web Consortium (W3C). Kijk hiervoor op www.w3.org.

Gebruik structured data markup

Wat is structured data markup?

Daarnaast kan je Google ook helpen je website zoekmachinevriendelijk te maken door je code te voorzien van extra informatie. Het zogenaamde ‘labelen’ van je code. Hiermee geef je aan wat een bepaalde code inhoudt, waardoor Google beter snapt wat waar een code over gaat.

De semantische zoekmachine. Het begrijpen van geschreven content.

Wat is semantisch zoeken?

Bij semantisch zoeken worden zoekresultaten niet alleen weergegeven op basis van zoekwoorden. Er wordt gekeken naar de relatie tussen bepaalde woorden. Zo wordt structuur aangebracht in alle data die zie op het web bevindt.

Hiervoor moet Google wel instaat zijn om content te begrijpen. Daar hebben zij een zogenoemde ‘semantische zoekmachine’ nodig. Semantiek is het begrijpen van woorden.
Tegenwoordig kan je aan Google al vragen stellen. Google snapt de vraag en weet ook het antwoord te vinden. Ook opdrachten zullen in de toekomst door Google op een juiste manier geïnterpreteerd te worden.

Deze directe antwoorden op vragen worden featured snippets genoemd. Ook de gesproken zoekopdrachten is een mogelijkheid binnen Google. Met bovenstaande kennis in het achterhoofd moet je je strategie daarop moet gaan aanpassen.

SEO-strategie is niet langer meer gericht op vindbaarheid op zoekwoorden. Het gaat content te schrijven dat je bezoeker boeit. Daarnaast moet Google jouw content snappen en linken aan relevante zoekopdrachten.

Met andere woorden schrijf content vanuit de gedachten van je bezoekers. Hoe kan jouw website helpen die informatie te geven die ze nodig hebben. Google is instaat de zoektermen, vragen en zinnen van bezoekers te begrijpen. Jouw taak is het in de huid van de bezoeker te kruipen waar hij/zij naar op zoek is. En dit te vertalen naar relevante, actuele en duidelijke content.

Hoe werkt zoekmachine optimalisatie voor mobiel?

Ook je mobiele variant van je website optimaliseren voor SEO

Als je een website hebt, is de kans groot dat deze ook benaderd wordt via een smartphone of tablet. Aangezien deze schermen kleiner zijn, is het belangrijk je website en/of webpagina’s te optimaliseren voor SEO. Kleinere schermen betekent dat je teksten en plaatjes geschaald moeten worden om deze ook op smartphones en tablets goed weer te geven. Dit houdt in dat je website mobile responsive moet zijn. Met mobile responsive wordt bedoeld dat je website zich aanpast aan de grote van het scherm van de gebruiker.

Om ook de mobiele gebruikers de beste gebruikerservaring te bieden is ook hier zoekmachine optimalisatie van belang. Google hecht hier namelijk ook veel waarde aan middels de Google Mobile Friendly-update. Waarover later meer.

Zoekmachine optimalisatie om je website mobielvriendelijk te maken kan op 3 manieren

De eerste methode is het bouwen van een responsive design. Met een mobile responsive design zorg je ervoor dat je website zich aanpast aan de grote en het type scherm waarop het getoond wordt. Zo wordt de website geschaald, maar blijven de teksten en plaatjes toch leesbaar voor gebruikers. Bij een mobile responsive website wordt de website live opgebouwd aan de hand van het schermformaat. Zelfs wanneer deze tijdens het bezoek wijzigt (als je op een desktop het browservenster kleiner maakt). Mobile responsive design is meest gangbare vorm van zoekmachine optimalisatie om je website mobielvriendelijk te maken.

De tweede methode van zoekmachine optimalisatie voor mobiele websites is dynamic serving.  Bij deze methode reageert je server met verschillende HTML (en CSS) op dezelfde URL, afhankelijk van de useragent die de pagina aanvraagt. Voor mobiele apparaten wordt in dit geval een andere HTML-pagina voorgeschoteld dan voor desktop. Dit wordt mobile adaptive genoemd. In tegenstelling tot mobiele responsive wordt de pagina niet herverdeeld/opgerekt maar feitelijk aangepast. Bij mobile adaptive design wordt bepaalde content wordt bepaalde content (bijvoorbeeld videoheader) of functies (bijvoorbeeld enquêtes) niet getoond. Ook kan gekozen worden voor een compleet andere content.

De derde methode is van zoekoptimalisatie voor mobiele websites is het maken van een volledig aparte mobiele website. Je werkt hierbij de met twee varianten van je website. Hier kleven wel wat nadelen aan vast. Aangezien je twee aparte websites beheert en daarmee ook je off-page waarde zoals backlinks en sociale-media links goed moet doorverwijzen. Een aparte mobiele website wordt dan ook voornamelijk door grote bedrijven gebruikt aangezien dit echt maatwerk is.




Zoekmachine optimalisatie mobile first denken

Hoe werkt SEO voor je mobiele versie van je website?

Aangezien steeds meer van je bezoekers via smartphones op je website komen, is het van belang om voor zoekmachine optimalisatie mobile first te denken. Bij zoekmachine optimalisatie moet je website in de basis specifiek geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten. Vanuit de mobiele variant ken je je website dan opschalen naar een groter scherm. Het is makkelijker om vanuit ontwerpstandpunt van een klein goed functionerend ontwerp op te schalen naar groot. In tegenstelling om alles van een groot scherm op een klein scherm te proppen





AMP (Accelerated Mobile Pages)

Met AMP scoor je hoger in Google voor SEO

De snelheid van je website en/of webpagina’s is van essentieel belang voor zoekmachine optimalisatie. De meeste websites en webpagina’s voor desktop zij veel te traag en zwaar om snel te laden op smartphones. Google heeft hiervoor een oplossing bedacht; namelijk Accelerated Mobile Pages (AMP). AMP is bedoeld om gebruikers van Google met mobiele apparaten een betere (snellere) gebruikerservaring te geven.

Accelerated Mobile Pages zijn razendsnelle, aangepaste HTML-varianten van webpagina’s. Deze zijn bedoeld om webpagina’s met rijke content supersnel te laden op een mobiel apparaat. AMP-pagina’s krijgen voorrang in de mobiele zoekresultaten. Ze zijn herkenbaar aan een icoontjes met een bliksemschicht. Zo weet de gebruiker van een mobiel apparaat dat de pagina is geoptimaliseerd voor smartphones.

AMP Pagina’s zijn alsware een uitgeklede versie variant van je originele webpagina. Alle vervuilende script en elementen worden in een AMP-pagina door Google geweerd en vervangen door aangepaste AMP-elementen. AMP-pagina’s zijn heel erg goed voor zoekmachine optimalisatie. Kijk maar hoeveel ruimte en aandacht een AMP-resultaat in Google krijgt.

Wil je zelf aan de slag met AMP voor zoekmachine optimalisatie kijk dan een op de speciaal door Google opgezette website voor AMP.

Wat is zoekmachine optimalisatie tot slot

SEO optimalisatie. Wat is SEO?

Ik realiseer mij dat dit een enorm artikel is geworden. Gebruik deze handleiding dan ook als handige stappenplan. Als je alle stappen in uit dit artikel volgt, zal je zien dat je beter zult gaan scoren met zoekmachine optimalisatie.

Maar vergeet niet! Zoekmachine optimalisatie is een kwestie van lange adem. Het is niet zo dat als je alle stappen hebt doorlopen je klaar bent. SEO zoekmachine optimalisatie is een continu proces geen eenmalige actie. Het is ook een kwestie van veel onderzoeken, experimenteren en vooral geduld hebben om tot het gewenste resultaat te komen.

Deel dit bericht

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

delingen