Verkeersbronnen binnen Google Analytics

Deel dit bericht

Home » Kennisbank » Kennisbank » Google Analytics » Verkeersbronnen binnen Google Analytics

Verkeersbronnen binnen Google Analytics

Er zijn verschillende verkeersbronnen binnen Google Analytics. Dit zijn de herkomstbronnen van de bezoekers van de website. Dit zijn de plaatsen waar de doorklikmogelijkheden naar de website staan. Binnen Google Analytics zijn er drie herkomstbronnen. Direct verkeer, verwijzend verkeer en zoekmachines. Daarnaast zijn er ook nog overige bronnen.

Gegevens van verkeersbronnen bekijken

Om de gegevens van herkomstbronnen te bekijken ga je als volgt te werk:

  1. Log in op Google Analytics
  2. Ga naar je weergave
  3. Open je Rapporten
  4. Selecteer Realtime > verkeersbronnen OF
  5.                   Acquisitie >Alle verkeer

Direct verkeer

Direct verkeer zijn alle bezoekers die direct het webadres van een website invullen in de adresbalk van de browser. Een andere vorm van direct verkeer zijn de favorieten. Verder worden de volgende website bezoeken in Google Analytics aangewezen als direct verkeer bij klikken op:

  • Niet-getagde links in e-mails of in zogenaamde instant messaging zoals Skype, Facebook Messenger of Whatsapp.
  • een 302 pagina
  • Niet-getagde links die zijn opgenomen in PDF-documenten, Word documenten of Excel-sheets
  • Links in beveiligde webpagina’s die geen verwijzende informatie meegeven
  • Miet-getagde links in telefoon applicaties

Let op!! bovenstaande toewijzing van direct verkeer geldt alleen als de bezoeker de eerste keer op je website terecht komt.  Stel een bezoeker komt voor het eerst via organische zoekresultaten, verwijzend verkeer of via een getagde verkeersbron (Adwords) binnen. Het tweede bezoek is wel via direct verkeer. Dan wordt zijn tweede bezoek toegewezen aan een niet directe verkeersbron. Dit komt door de cookie tijd van 6 maanden.

Punt van aandacht! Tegenwoordig zie je veel dat bezoekers de naam van een website intypt in de zoekbalk van de zoekmachine. Dit wordt door Google Analytics niet gezien als direct verkeer.

Verwijzend verkeer

Verwijzend verkeer (referral) is bezoek op je website via een externe link. Wat je wilt weten is via welke bron je bezoeker op je website is terecht is gekomen. Ook wil je weten welke pagina’s van je website zijn bekeken en wat er is gedaan. Als online marketeer is het interessant te weten hoe een bezoeker op je website komt en wat het daar vervolgens doet. Je kan dan heel gericht verkeer naar je website sturen en deze omzetten in conversies. Ook kun je verwijzend verkeer gebruiken om te onderzoeken waar websites zitten die interessant zijn om op te adverteren.

Organisch zoekverkeer

Organisch zoekverkeer is het verkeer dat vanuit zoekmachines op je website terecht komen. Let wel: De betaalde zoekopdrachten (de advertenties in Google) zijn een andere verkeersbron.  Deze vind je in het kopje Adwords.

shares