online marketing Zoekmachine marketing SEM SEA SEO Google Ads

Zoekmachine marketing

Zoekmachines zijn er al zolang internet bestaat. Ze vormen een belangrijke toegangspoort tot alle informatie die online te vinden is. Via zoekmachines werven we bezoekers voor online communicatie – en verkoopkanalen. Dus is het van belang ook vindbaar te zijn op die zoekmachines.

Zoekmachines zijn een belangrijk onderdeel van de online marketingcommunnicatiemix.

Wat is Zoekmachine Marketing?

Zoekmachine marketing of Search Engine Marketing (SEM) is het beter vindbaar maken van je website bij zoekmachines.

Als je website goed bij zoekmachines scoort, krijg je meer bezoekers (prospects) naar je site. Daardoor krijg je meer bekendheid en uiteindelijk conversie. Zoekmachine marketing is eigenlijk niet anders dan het plaatsen van commerciële uitingen bij de resultaten die zoekmachines tonen na een zoekopdracht

Zoekmachine marketing en online marketing

Zoekmachine marketing (SEM) bestaat uit zoekmachine-optimalisatie (SEO) en zoekmachine adverteren (SEA). SEM is een belangrijk onderdeel uit de online marketingmix. Deze marketingmix is weer opgenomen in de online marketingstrategie of marketingplan.

Zoekmachine marketing is een vorm van pullmarketing. Prospects hebben een zoekvraag in Google. Op basis daarvan krijgen ze een advertentie of zoekresultaat zien. Zo komen zij in aanraking met een product of dienst. Zoekmachine marketing is mede door het feit dat het pullmarketing is een relatief goedkoop manier van marketing.

Zoekmachine marketing SEM (SEA en SEO)

Zoekmachine marketing bestaat dus uit twee onderdelen:

  • Zoekmachine adverteren (search engine advertising, SEA).
  • Zoekmachine optimalisatie (search engine optimalization, SEO).

Deze twee vormen van zoekmachine marketing worden nu besproken.

Zoekmachine adverteren (SEA, Search Engine Advertising)

Zoekmachine adverteren is een onderdeel van zoekmachine marketing. Zoekmachine adverteren of SEA is het plaatsen van advertenties. Deze worden getoond als iemand een specifiek ingekocht zoekwoord intikt. Bij Google heet dit ‘gesponsorde bijdragen’. Voor elke klik op een advertentie wordt een bedrag betaald. Deze is onder andere afhankelijk van biedingen van de concurrentie en je eigen maximale bod op het zoekwoord.

Google Ads kent twee type advertentie netwerken.

  • Het zoeknetwerk. Dit is het advertentie platform van Google en zoekmachines waarmee Google samenwerkt.
  • Het displaynetwerk. Dit advertentie platform wordt gebruikt voor het plaatsen van advertenties op websites.

De resultaten van zoekmachine adverteren (SEA) zijn goed meetbaar. Er kan probleemloos met modellen gespeeld worden om naar een maximale conversie toe te werken.

Voordelen van zoekmachine adverteren zijn:

  • Er is direct resultaat.
  • Er zijn duidelijke kosten/baten.
  • Er zijn goede meetmogelijkheden.
  • Er is veel vrijheid in het aanpassen (en het uiterlijk) van advertenties.

Nadelen van zoekmachine adverteren zijn:

  • Het kost geld per bezoeker.
  • Meer concurrentie kan de prijs verhogen.
  • Na beëindigen van de campagne is het verkeer weer weg

artikelen over zoekmachine adverteren

Zoekmachine optimalisatie (SEO, Search Engine Optimalization)

Een ander onderdeel van zoekmachine marketing is zoekmachine optimalisatie. Zoekmachine optimalisatie is het optimaliseren van je site voor bepaalde zoekacties. Op die manier word je website hoger in de zoekresultaten van een zoekmachine getoond. Zoekmachine optimalisatie wordt ook Search Engine Optimalization (SEO) genoemd.

Er zijn meer dan 200 SEO-ranking factoren door Google opgesteld die invloed hebben op de positie van een zoekterm in zoekresultaten. Zoekmachine optimalisatie is niets anders dan het beïnvloeden van deze factoren.

Zoekmachine optimalisatie is een veelomvattende activiteit. Deze vereist up-to-date kennis van zoekmachines en techniek, schrijf -en marketing skills. Het resultaat, de vermelding in de zoekresultaten, worden organische resultaten genoemd. In een goede online marketingcommunicatiestrategie is zowel zoekmachine adverteren als zoekmachine optimalisatie opgenomen.

Voordelen van zoekmachine optimalisatie zijn:

  • Voor bezoekers die klikken, wordt niet betaald aan Google.
  • Een betere vindbaarheid betekent van structureel meer verkeer.

Nadelen van zoekmachine optimalisatie zijn:

  • Het duurt relatief lang voordat er resultaten zijn.
  • De inspanningen binnen zoekmachine optimalisatie zijn arbeidsintensief.
  • Er staan steeds meer advertenties in een zoekresulaat, en daardoor minder organische resultaten.

artikelen over zoekmachine optimalisatie

Zoekmachinegebruik en -gedrag bij zoekmachine marketing

Zoekmachine marketing is vindbaar zijn in zoekmachines. Het is dus belangrijk te weten wat het zoekgedrag van je doelgroep is. Het zoekgedrag van gebruikers veranderen door ervaringen en technologie.

Zoekmachines en zoekresultaten veranderen continu. Dit maakt gedegen onderzoek naar zoekmachinegebruik een grote uitdaging.

Daarnaast hebben zoekers steeds minder geduld. Het aantal zoekers dat na de eerste zoekresultaten pagina stopt neemt alleen maar toe. Zoekers worden steeds handiger in het zoeken en gebruiken steeds specifiekere zoekopdrachten. Hierdoor ontstaat een verschuiving van shorttail- zoekopdrachten naar longtail- zoekopdrachten.

Ook Google wordt steeds slimmer. Zo presenteert Google zelf ook al antwoorden op zoekopdrachten in de zoekresultaten zonder dat je naar een site hoeft te klikken. Bovendien is Google steeds beter in staat om te begrijpen wat de context is die bij een zoekopdracht hoort.

Nieuwe technologieën van zoekmachine marketing

Verandering in technologie verandert het zoekgedrag. Dit is een belangrijke ontwikkeling binnen zoekmachine marketing. Zo is conversational search in opkomst. Dit is een combinatie van voice search, digitale assistenten en artificial intelligence. Door deze technieken kunnen zoekmachines een serie zoekopdrachten steeds beter interpreteren. Daarnaast neemt het aantal spraakgestuurde opdrachten via de smartphone toe.

Deze ontwikkeling leidt tot aanpassing van de bestaande manier van zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren. Zoekmachine marketing zal zich steeds meer gaan richten gesproken opdrachten. Dit vergt aanpassingen op het gebied van content en andere SEO factoren om toch goed vindbaar te blijven.

Deel dit bericht

shares