Search Engine Advertising (SEA)

Deel dit bericht

Search Engine Advertising onlinemarketinganalyse

Search Engine Advertising (SEA)

Search Engine Advertising (SEA) of paid search is het betaald adverteren op zoekmachines als Google Ads (voorheen Adwords). Met Search Engine Advertising kun je je zeer specifiek op een bepaalde doelgroep richten. De advertenties zijn, afhankelijk van de populariteit van het zoekwoord, boven en onderaan iedere pagina van de zoekresultaten terug te vinden. De zoekmachines Google, Bing en Yahoo! hebben alle hun eigen advertentieprogramma waar je betaalde zoekmachineadvertenties op basis van een Pay Per Click (PPC) kunt inhuren.

Search Engine Advertising bestaat uit meer advertentiekanalen. Ze heb je de tekstadvertenties op zoekwoord, Google shopping, Gmail Sponsored Promotions, YouTube en het Google display Netwerk.

Google Ads

Google Ads (voorheen Adwords) is de service van Google waarmee je betaald kunt adverteren (Search Engine Advertising) binnen zoekmachines. Via een veilingmodel stelt Google meerdere plekken per veiling beschikbaar waarop adverteerders kunnen bieden. Iedere keer dat een zoekopdracht plaatsvindt, vindt opnieuw een aparte veiling plaats. De uiteindelijke rangschikking van advertenties wordt bepaald door de hoogte van de bieding en de kwaliteitsscore van dit zoekwoord.

kwaliteitsscore van Search Engine Advertising

De kwaliteitsscore geeft een schatting van hoe relevant je advertenties, zoekwoorden en bestemmingspagina zijn voor iemand die je advertentie krijgt te zien. De kwaliteitsscore op een schaal van 1-10 is gebaseerd op drie criteria:

  1. Advertentierelevantie
  2. Ervaring op de relevantie van de landingspagina
  3. Verwachte Click Through Rate (CTR)

Uit onderzoek is gebleken dat zoekwoorden die een bovengemiddelde Click Through Rate behalen, een hogere kwaliteitsscore genereren en daardoor een lagere Cost Per Click (CPC) betalen. Dus is sturen op een hogere CTR interessant.

Advertenties en extensies

Google heeft afgelopen jaren veel getest met de weergave van advertentieteksten binnen het zoekwerk van Google. Hierdoor worden advertenties verder verrijkt. Een belangrijk onderdeel zijn de advertentie-extensies. Hiermee kun je extra informatie over bijvoorbeeld je bedrijf of product weergeven bij je advertentie.

Er zijn advertentie-extensies die je handmatig kunt toevoegen of die zijn geautomatiseerd. Deze extensies zijn ook van invloed op de advertentiepositie en kwaliteitsscore. Het gebruik van extensies geven een boost aan je CTR en voor de gebruiker is het een relevant middel om onderliggende onderwerpen te bereiken.

Handmatige extensies:

  • Sitelinks: hiermee kan de advertentie worden uitgebreid met meerdere unieke links en landingspagina’s.
  • Locatie-extensies: hiermee kan aan de advertentie een adres worden toegevoegd.
  • Callextensies: met deze extensie kan je een telefoonnummer toevoegen.
  • Appextensies: Hiermee kan je een verwijzing naar een app maken.
  • Review-of 3rd-party-extensies: deze extensie geeft je de mogelijkheid reviews toe te voegen.
  • Highlightextensies: Deze extensie bevat een beknopte omschrijving van je Unique Selling Points (USP).
  • Extensies voor website-informatie: Hiermee kun je extra website informatie geven.

Geautomatiseerde extensies

  • Seller ratings: deze zorgen voor een weergave van het aantal sterren waarmee klanten een adverteerder beoordeeld.
  • Socialextensies: hiermee kan je Google+ ratings toevoegen aan je advertentie.
  • Consumer ratings: als klantonderzoeken worden gedaan via Google survey tools laat google deze beoordelingen als extensie zien onder de advertentie.
  • Eerderbezoekextensies: via deze extensie wordt de dag en datum van het laatste bezoek aan de website weergegeven.
  • Dynamic structured snippets: met deze extensie gebruikt Google automatisch informatie van de landingspagina om relevante informatie als extra regel toe te voegen.

Doelgroepsinformatie in Search Engine Advertising

Het opnieuw benaderen van bezoekers via Google zoeken wordt Remarketing Lists for Search Ads (RLSA) genoemd. Bezoekers van je website worden verzameld in remarketinglijsten binnen Ads, om ze vervolgens later te kunnen retargeten binnen de zoekresultaten van Google. Dit stelt je als adverteerder in staat te adverteren op (relevante) zoekwoorden en uitsluitend bezoekers te bereiken die je website al een keer hebben bezocht en hier de bieding op richten.

Google Analytics en remarketing

In Google Analytics worden uitgebreide data over de interactie van de bezoekers bijgehouden. Alle gegevens die je kunt inzien over deze bezoekers kunnen ook worden gebruikt om in Google Analytics remarketinglijsten op te bouwen en in te zetten Adscampagnes. Het is mogelijk extra variabelen aan de remarketinglijsten toe te voegen of compleet nieuwe lijsten te ontwikkelen. Je kan bijvoorbeeld remarketinglijsten opbouwen op basis van:

  • In welke volgorde een bezoeker pagina’s heeft bezocht.
  • Vanaf welke kanalen een bezoeker de website heeft bezocht.
  • Welke pagina’s de bezoeker wel en niet heeft bezocht.
  • Demografische gegevens zoals leeftijd, geslacht en locatie.
  • Specifiek gedrag van events op de website.

Met Google customer match is het mogelijk een lijst met e-mailadressen aan Ads toevoegen waar een doelgroep van ontwikkeld wordt. Dit betekent dat bestaande relaties naast de via cookies ook via een e-mailadres herkend kunnen worden. Sturen op gedragskenmerken, klantwaarde en fase in de customer journey wordt hiermee door Google gefaciliteerd tot 180 dagen.

shares