SERP Search Engine Results page

Deel dit bericht

Wat is SERP (Search Engine Result Page)?

SERP onlinemarketinganalyse

De SERP (Search Engine Result Page) of zoekresultatenpagina is de hoofdpagina waarop een internetzoekmachine zijn resultaten laat zien. Die pagina’s zijn bij de verschillende zoekmachines enigszins vergelijkbaar ingedeeld. Er zijn overigens meerdere zoekinstellingen die een gebruiker kan maken, waardoor hij bijvoorbeeld alleen op afbeeldingen zoekt.

Betaalde zoekresultaten(SEA)

Eerst krijgt de gebruiker de betaalde zoekresultaten te zien. Dat zijn feitelijk advertenties, die de vorm van een zoekresultaat hebben gekregen. De zoekmachines moeten dit natuurlijk aangeven, maar doen dat zo onopvallend mogelijk. Advertenties van dit type heten SEA (Search Engine Advertising) en worden vaak via een soort van veiling aan de hoogstbiedende, maar ook meest geschikte aanbieder verkocht. Vervolgens ziet de gebruiker de organisch gevonden resultaten. Elke zoekmachine doet zijn uiterste best om de meest geschikte webpagina’s hier bovenaan te tonen. Hoe beter het zoekalgoritme een resultaat geeft wat de gebruiker zocht, hoe groter de kans is dat de gebruiker terug blijft komen.

Als marketeer kun je deze organische zoekresultaten beïnvloeden door te zorgen dat op jouw website de SEO optimaal is. Hoe beter Google, Bing en Yahoo! weten wat een gebruiker kan vinden op jouw website, hoe hoger jouw website in de zoekresultaten kan komen te staan. Dat geldt dus ook voor de meta data die jij aan jouw content koppelt, zoals aan bijvoorbeeld de afbeeldingen. Een gebruiker kan ook op afbeeldingen zoeken bijvoorbeeld en krijgt ook dan afbeeldingen in ‘meest geschikte ’volgorde voorgeschoteld. Verkoop jij bijvoorbeeld auto’s dan kan ook dat een aantrekkelijke manier zijn om gevonden te worden.

Organische zoekresultaten

Onder de betaalde zoekresultaten (SEA) komen de organische zoekresultaten (SEO). De posities van deze onbetaalde zoekresultaten worden gevormd volgens de zoekmachine optimalisatie van de verschillende websites. Hoe beter jou website is geoptimaliseerd voor dat specifieke zoekwoord, hoe hoger je in de organische zoekresultaten verschijnt.

SERP zelf toepassen

Hoe je hoger scoort in zoekmachine optimalisatie kun je lezen op SEO checklist en op Aan de slag met SEO optimalisatie

shares