
WordPress plugin Webtexttool
Update maart 2020: Webtexttool is nu Textmetrics geworden!!
Gebruikt de WordPress plugin Webtexttool om de SEO van je webpagina te pimpen. Met deze plugin is het mogelijk een SEO vriendelijke paginatitel (title tag), pagina omschrijving (meta description) en zoekwoorden (meta keywords) te creëren. Daarnaast geeft Webtexttool je, via een dashboard, ook inzicht over de content van je pagina. Het geeft je optimalisatie tips over je titel (H1 kop), je tussenkoppen, je content zelf (gebruik van zoekwoorden in je inhoud, gebruik van afbeeldingen, links en opmaak van je inhoud) en het aantal woorden. Via een grafiekje kun je zien hoe SEO vriendelijk je webpagina is.
Wat is de plugin Webtexttool?
Daarnaast kan je met de plugin Webtexttool ook diverse opties instellen voor sociale media en algemene instelling voor het gebruik van de plugin. In vergelijking met bijvoorbeeld de plugin van Yoast kan je bij de gratis versie van de plugin Webtexttool meer zoekwoorden instellen. Bij Yoast kan je maar een zoekwoord in de gratis versie opgeven per pagina en bij Webtexttool vier (een hoofd zoekwoord en drie synoniemen).
In dit artikel zal ik een beschrijving geven van de plugin Webtexttool. Heet nu textmetrics dus.
De SEO title

In de SEO title geeft je de paginatitel op zoals die in de Google zoekresultaten verschijnt. In het dashboard van de plugin Webtexttool zie je in het balkje onder het kopje page title of de opgegeven paginatitel SEO proof is (kleur is rood, oranje of groen).
Is je paginatitel goed dan kleurt hij groen. Is er iets mis met je paginatitel dan kleurt hij oranje of rood. Door op het > tekentje te klikken voor page title. Hiermee wordt een overzichtje uitgeklapt waarmee je kan zien waaraan het ligt dat je paginatitel niet SEO proof is. Je hebt dan misschien te weinig karakters voor je paginatitel gebruikt, je zoekwoord foutief (of niet) geplaatst of te weinig woorden voor je paginatitel gebruikt.
Pas je SEO title zodanig aan dat het balkje helemaal groen kleurt en allemaal vinkjes onderstaan.
Opmerking: Een 100% score op de page title is niet totaal zaligmakend. Uiteindelijk moet de page title voor de zoeker van Google duidelijk zijn. Iemand die op zoek is naar een onderwerp waarbij jouw website of pagina in de zoekresultaten verschijnt, kiest die website met de meest duidelijk paginatitel. Dus optimaliseer niet alleen maar voor SEO, maar ook voor jouw potentiele bezoeker(s).
Meta discription
In de Meta description geef je de pagina omschrijving op zoals die in de Google zoekresultaten verschijnt. In het dashboard van de plugin Webtexttool zie je in het balkje onder het kopje page description of de opgegeven pagina omschrijving SEO proof is (kleur is rood, oranje of groen). Is je pagina omschrijving goed dan kleurt hij groen.
Is er iets mis met je pagina omschrijving dan kleurt hij oranje of rood. Door op het > tekentje te klikken voor page description. Hiermee wordt een overzichtje uitgeklapt waarmee je kan zien waaraan het ligt dat je pagina omschrijving niet SEO proof is. Je hebt dan misschien te weinig karakters voor je pagina omschrijving gebruikt, je zoekwoord foutief (niet of te vaak) geplaatst of te weinig woorden voor je pagina omschrijving gebruikt.
Pas je Meta description zodanig aan dat het balkje helemaal groen kleurt en allemaal vinkjes onderstaan.
Opmerking: Een 100% score op de meta description is niet totaal zaligmakend. Uiteindelijk moet de meta description voor de zoeker van Google duidelijk zijn. Iemand die op zoek is naar een onderwerp waarbij jouw website of pagina in de zoekresultaten verschijnt, kiest die website met de meest duidelijk pagina omschrijving. Dus optimaliseer niet alleen maar voor SEO, maar ook voor jouw potentiele bezoeker(s).
Google Snippet Preview
Naast de invulvakken van Page title en meta description zie je de Google Snippet Preview. Dit is een voorbeeld hoe jouw pagina in de zoekresultaten van Google wordt weer gegeven. Je kan dus meteen zien of de paginatitel en omschrijving duidelijk genoeg is.
De plugin Webtexttool dashboard



In het dashboard van Webtexttool kun je zien hoe SEO vriendelijk je pagina is geoptimaliseerd. Bovenin kun je je zoekwoord waar je op gevonden wilt worden op geven.
Main keyword

Het gedeelte main keyword kent drie selecties:
Bij Select language/country vul je het de taal in waarop je je zoekwoord wilt optimaliseren. Onder Keyword analysis & selection vul je het hoofd zoekwoord in waarop je gevonden wilt worden. Bij Add synonyms kun je optioneel synoniemen opgeven waarop op je ook gevonden wilt worden.
Als je op GO klikt, gaat hij je paginatitel, pagina omschrijving en je content (koppen, tekst enz.) controleren op deze opgegeven zoekwoord(en). Komen ze genoeg of te veel voor, zijn ze verwerkt in de kopteksten enz. Aan de hand daarvan kan je controleren of je je pagina SEO vriendelijk op basis van die zoekwoorden hebt geoptimaliseerd.
Page title
In het dashboard van de plugin Webtexttool zie je in het balkje onder het kopje page title of de opgegeven paginatitel SEO proof is (kleur is rood, oranje of groen). Is je paginatitel goed dan kleurt hij groen. Is er iets mis met je paginatitel dan kleurt hij oranje of rood.
Door op het > tekentje te klikken voor page title. Hiermee wordt een overzichtje uitgeklapt waarmee je kan zien waaraan het ligt dat je paginatitel niet SEO proof is. Je hebt dan misschien te weinig karakters voor je paginatitel gebruikt, je zoekwoord foutief (of niet) geplaatst of te weinig woorden voor je paginatitel gebruikt.
Meta description
In het dashboard van de plugin Webtexttool zie je in het balkje onder het kopje page description of de opgegeven pagina omschrijving SEO proof is (kleur is rood, oranje of groen). Is je pagina omschrijving goed dan kleurt hij groen. Is er iets mis met je pagina omschrijving dan kleurt hij oranje of rood.
Door op het > tekentje te klikken voor page description. Hiermee wordt een overzichtje uitgeklapt waarmee je kan zien waaraan het ligt dat je pagina omschrijving niet SEO proof is. Je hebt dan misschien te weinig karakters voor je pagina omschrijving gebruikt, je zoekwoord foutief (niet of te vaak) geplaatst of te weinig woorden voor je pagina omschrijving gebruikt.
Headings
Onder het kopje headings kun je zien of je koppen (H1, H2…..) geoptimaliseerd zijn. Is de H1 kop aanwezig, heb je tussenkoppen in je content, is het zoekwoord in de koppen opgenomen. Is alles goed dan staan er overal vinkjes voor. Valt er nog is te optimaliseren? Dan geeft hij advies over wat er nog te doen valt.
Main content
In het gedeelte main content wordt advies gegeven over de content als geheel. Is de tekst lang genoeg (minimaal 407 woorden), heb je afbeeldingen gebruikt, zijn er interne en externe links aanwezig en is het zoekwoord ook verwerkt in URL.
Miscellaneous
Miscellaneous geeft aan dat je een aantal van je zoekwoorden en synoniemen VET en/of Italic moet weergeven.
Overall score
Als je alles hebt geoptimaliseerd zoals je wilt hebben en je slaat je pagina op of publiceert hem. Dan krijg je een overall score te zien tussen nul en honderd.
Algemene instellingen Webtexttool

Als je naar de plugin zelf gaat (links in je dashboard op Webtexttool klikken), kan je ook allerlei dingen instellen. De plugin heeft 4 opties, namelijk:
De algemene instellingen is niet super spannend tenzij je voor iedere content type dezelfde opmaak wilt hebben. Ik adviseer alle afzonderlijke pagina en blogs te optimaliseren.
Dashboard
Op dashboard kan je een account aanmaken voor Webtexttool. Je hebt dit account ook nodig voor de gratis versie. Anders werkt de tool niet.
Settings
Settings heeft vijf tabbladen, namelijk:
Home
Onder Home kun je aangegeven hoe je je title & meta description wilt weer gegeven. Dit kun je selecteren met de icoontjes die er onder staan. Maar je kunt hem uiteraard ook handmatig instellen bij het bewerken van je homepage.
Separator
Met het tabblad Separator selecteer je het scheidingsteken dat je wilt gebruiken tussen de elementen in je paginatitel. Bijvoorbeeld tussen je paginatitel en bedrijfsnaam.
Posttypes
Op het tabblad Post Types kun je per soort content (pagina, berichten, media) aangegeven hoe je je title & meta description wilt weer gegeven. Dit kun je selecteren met de icoontjes die er onder staan. Dit wordt dan een standaard opmaak voor alle content types. Maar je kunt ze natuurlijk ook per content type afzonderlijk handmatig optimaliseren. Zie Page title en meta description.
Taxonomies
Op het tabblad Taxonomies kun je per categorie, berichttype of tag aangegeven hoe je ze wilt weer gegeven. Dit kun je selecteren met de icoontjes die er onder staan. Dit wordt dan een standaard opmaak voor Taxonomies. Maar je kunt ze natuurlijk ook taxonomie afzonderlijk handmatig optimaliseren.
Others
Het tabblad other is bedoeld om instellingen te standaardiseren voor auteurs, zoekinstellingen en 404 pagina’s.
Social
Met de opties bij Social kun je de volgende opties instellen:
Algemene instellingen
Image settings:
Met image settings kan je aangeven welke afbeelding je bij een artikel of blog wilt weergeven als je deze deelt op sociale media profielen.
Social media accounts
Hiermee kan je voor Facebook en Twitter instellen welke afbeelding je wilt weergeven als je iets van je website deelt op sociale media.
Sociale media language
Hierbij geef aan welke taal je sociale media is.
Webtexttool tot slot
Update maat 2020: let op dus Webtexttool heet nu dus Textmetrics (sinds februari 2019).
Geef een reactie