Content marketing de basis

Content marketing wordt een alleen maar belangrijker onderdeel binnen de marketing strategie. Mede door de opkomst van sociale media is content bepalend voor de manier waarop het publiek reageert op hoe jij je profileert op internet. Met het ontwikkelen en publiceren van interessante en relevante content kan je op slimme wijze een grote hoeveel het exposure generen op internet.
Het doel van content marketing
Bij content marketing draait het om de ontwikkeling van aantrekkelijke content en het verspreiden van deze content op de juiste momenten via de juiste kanalen, teneinde specifieke doelen te bereiken.
Voorbeelden van deze doelen zijn:
Vormen van content marketing
Als je content marketing wilt toepassen, heb je content nodig. Je hebt verschillende soorten content:
Daarnaast zijn profielen op sociale media, en met name de content die daarop wordt geplaatst, ook vormen van content. Ook sociale media profielen moeten worden meegenomen bij het bepalen van de strategie voor content marketing.
Onderzoek of je bepaalde kennis of informatie hebt die je kunt gebruikt als aantrekkelijke en relevante content. Afhankelijk van het soort kennis of informatie kun je kijken in welke vorm je de content plaatsen (zie hierboven).
Onderdelen voor een goede content marketing
Een goede aanpak voor content marketing bestaat uit zeven onder delen:
Doelstelling
Doelstelling van content marketing is het bereiken van je doelgroep met relevante content. Daarnaast draagt het bij aan omzet verhoging en het onderhouden en vasthouden van klantrelaties. Content marketing is ook een onderdeel van Branding en is belangrijk voor de effectiviteit van je sales. De doelstelling is bepalend voor de keuze van zowel onderwerpen als de planning en de vorm van de publicaties.
Onderwerpen
Op basis van de doelstelling bepaalt de organisatie de onderwerpen waarover ze willen publiceren. Is het doel genereren van bezoek, merkbekendheid of sales? Dit is bepalend voor het onderwerp waarover je content gaat schrijven. Wat wil je doelgroep weten? Wat wil de doelgroep delen? Waar praat je doelgroep over? Zomaar wat vragen die spelen.
Vorm
Hierbij kies je voor het type content dat je wil ontwikkelen. Een whitepaper of een E-book zet je voor een ander doel in dan bijvoorbeeld een weblog of een Infographics. Denk dus na over wat je voor soort content wilt publiceren en kies hier de juiste vorm bij.
Planning
Voor de planning van content marketing gebruik je een content agenda. Hiermee plan je in welke content of welke campagnes je op welk moment wilt publiceren. Sommige content kun je koppelen aan een campagne of evenementen. Met een content agenda is het duidelijk wanneer welke content wordt gepubliceerd ten einde maximaal resultaat te genereren.
Ontwikkeling
Bij de ontwikkeling van content is het van groot belang dat je content gemakkelijk deelbaar is. Zorg voor iedere type content voor de juiste afmetingen en zorg dat het op alle devices er goed uitziet. Voeg ook deelknoppen toe aan je content. Er zijn ook organisaties die samen met klanten content ontwikkelen. Dit wordt co-creatie genoemd.
Door co-creatie is de kans groot dat iedereen die heeft bijgedragen de content zal delen op sociale netwerken.
Lancering
Als de content is ontwikkeld dan kan het worden geplaatst op de vooraf bepaalde plekken (website, sociale media of advertentie in een nieuwsbrief). Je kan de geplaatste content ondersteunen met (betaalde) marketing. Dit noemt men seeding. Maar goede content doet zijn werk zelf. Denk bij het publiceren van nieuwe content hieraan:
Opvolging
Wil je weten hoe de reacties zijn op jouw gepubliceerde content? Dat is een kwestie van monitoren en meten. Als je content hebt geplaatst op sociale media kan je die met speciale sociale media monitoringtools bekijken. Nieuwe content op website kun je meten met webanalyse tools als Google Analytics. De resultaten van deze analyses kun je gebruiken om je activiteiten aan te scherpen of campagne content aan te passen om maximaal resultaat te bereiken.